دنياي ماشين و موتور دنياي ماشين و موتور .

دنياي ماشين و موتور

درباره فولكس واگن گل

در اين بخش ميخواهيم به بررسي خودرو فولكس واگن گل بپردازيم، خودرويي آلماني كه در ايران طرفداران زيادي دارد و ممكن است در بين گزينه هاي انتخابي خيلي از افراد در دسته خودرو هاي دست دوم و كار كرده باشد

فولكس واگن گل يك خودرو ساب‌كامپكت است كه از سال 1980 تاكنون بر روي خط توليد قرار دارد و در حال حاضر هم در سومسن نسل خود به فروش مي‌رسد. گل محصولي از فولكس واگن برزيل است كه يكي از زيرمجموعه‌هاي فولكس واگن آلمان به شمار مي‌رود.

فولكس واگن گل از سال 1384 وارد بازار كشورمان شد و كرمان موتور وظيفه توليد آن را بر عهده داشت. گل به سرعت تبديل به يك خودرو محبوب در ميان جوانان شد و موفق شد فروش نسبتا بالايي را تجربه كند. توليد گل در ايران تا سال 1388 ادامه پيدا كرد.

فولكس واگن گل يك خودرو هاچبك است كه توسط بخش برزيل كمپاني معظم فولكس واگن به توليد مي‌رسد. نسل اول فولكس واگن گل در سال 1980 معرفي شد تا جايگزيني براي محصول ديگر اين كمپاني به نام برازيليا باشد. البته هدف اصلي از توليد آن عرضه خودرويي بود تا به جاي بيتل در بازار آمريكاي جنوبي به فروش برسد.

فولكس واگن گل در حال حاضر در سومين نسل به توليد مي‌رسد كه در سال 2008 معرفي شد و البته در اين نسل نسخه‌هايي چون سدان و وانت هم در خانواده گل جاي دارند. لازم به ذكر است كه اين مدل از گل راه به بازار ايران پيدا نكرد و اين بخش صرفا جهت آگاهي شما خوانندگان محترم بيان شد.

ما در اينجا در مورد نسل دوم صحبت مي‌كنيم كه معرفي آن به سال 1994 بازمي‌گردد. البته اين مدل در سال 2000 يك فيس ليفت را تجربه كرد و در همين مدل وارد بازار ايران شد. كرمان موتور توليد اين خودرو را بر عهده گرفت و گل نهايتا در سال 1384 وارد بازار خودرو كشورمان شد.

گل از همان ابتدا با استقبال بسيار خوبي روبه‌رو شد و فروش بالايي را تجربه كرد به طوري كه بسياري از جوانان روياي در اختيار داشتن آن را در سر مي‌پروراندند. توليد گل نهايتا در سال 1388 به پايان رسيد و جايگزيني هم براي آن معرفي نشد.

يكي از مهم‌ترين نقاط قوت گل طراحي ظاهري جذاب در كنار ويژگي‌هاي فني مطلوب بود و در آن زمان هم خودروهاي كمي در اين كلاس در اختيار جوانان قرار داشت. البته رقيب اصلي آن پژو 206 بود كه پيش از ورود گل جا پاي خود را محكم كرده بود و هنوز هم بر روي خط توليد قرار دارد.

ايرادات رايج پيشرانه و جعبه‌دنده

پيشرانه اين خودرو داراي بلوك سيلندر يك‌تكه (معروف به موتور خشك) و برخلاف پيشرانه‌هاي قديمي پژو فاقد بوش است. همچنين از 3 لايه واشر سرسيلندر فولادي بهره مي‌برد كه مقاومت مناسبي به حرارت بالا داشته و بر‌خلاف خانواده XU پژو معضل واشر‌زني در آن چندان مشاهده نمي‌شود. پيستون و رينگ‌ها از كيفيت خوبي برخوردار هستند و دير خراب مي‌شوند، ولي استكاني‌ها زود آسيب مي‌بينند. مزيت پيشرانه اين خودرو اين است كه چون سرسيلندر و پيستون‌ها هردو گود هستند، در اثر بريده شدن احتمالي تسمه تايم، آسيبي به سوپاپ‌ها نمي‌خورد. سيستم سوخت‌رساني اين خودرو از برند مگنتي مارلي و از نوع پاشش چندنقطه‌اي و جرقه‌زني برعهده دلكو گذاشته شده كه اگر قطعه برقي متفرقه‌اي (مانند باند و چراغ زنون كه جريان زيادي مي‌كشند) به برق خودرو تحميل نشود، خرابي زيادي ندارد. همچنين لازم به ذكر است كه بر اساس تجربه عموم تعميركاران، يكي از اصلي‌ترين علل خرابي سيستم برقي خودرو، دست‌كاري‌هاي ناشيانه و يا تعميرات بدون مطالعه است. ضعف اساسي پيشرانه گل، عملكرد ضعيف سيستم خنك‌كننده است كه از موقعيت نامناسب رادياتورها ناشي شده است. نصب طولي پيشرانه در محفظه طراحان را ناچار كرده است مجموعه رادياتورها و سيني فن را در يك گوشه محفظه پيشرانه قرار دهند كه موجب نرسيدن هواي خنك كافي مي‌شود. براي رفع اين معضل، يك رادياتور كمكي در جلوپنجره نصب شده است اما در عمل نتوانسته در بهبود شرايط كمك كند. در نتيجه پيشرانه گل بسيار گرم‌كار و پرتنش است كه موجب مي‌شود روغن مصرفي و فيلتر به سرعت و پس از كاركرد حدود 5 هزار كيلومتر به پايان عمر مفيد خود برسد كه اگر در تعويض به موقع آن، كوتاهي رخ دهد موجب وارد آمدن خسارت به  پمپ روغن و استكاني‌هاي حساس اين پيشرانه مي‌شود. استفاده از كولانت‌هاي سنتزي(مايع خنك‌كننده غير‌معدني با پايه غيرالكلي كه ظرفيت بالايي براي انتقال حرارت دارد)  مرغوب براي سيستم خنك‌كننده و روغن با گريد مناسب تا حد زيادي به بهبود اين شرايط كمك مي‌كند.

نصب طولي مجموعه پيشرانه معضل ديگري نيز به وجود آورده و آن انتقال لرزش‌هاي پيشرانه به اتاق است كه از طراحي و موقعيت نامناسب دسته موتورها ناشي مي‌شود كه در صورت تنظيم نبودن دلكو به اين لرزش‌ها افزوده مي‌شود. در مورد جعبه دنده مي‌توان گفت كه اين نوع از سيستم انتقال قدرت به دليل داشتن فاصله مناسب ضرايب دنده، شتاب خوبي را براي دورگيري ايجاد مي‌كند، شايد زمان 11 ثانيه براي رسيدن به مرز 100 كيلومتر بر ساعت در بين خودروهاي امروزي كه وزن آنها زير يك‌تن است، زمان طولاني به نظر برسد ولي با در نظر گرفتن اينكه طراحي اين خودرو در سال 2003 ميلادي‌ روي پلت‌فرم قديمي BX فولكس واگن مي‌توان اين عدد را در نوع خود مناسب تلقي كرد. نكته منفي در مورد جعبه‌دنده 5 سرعته دستي اين خودرو اين است كه كشويي‌ها از جنس خوبي ساخته نشده‌اند و در تعويض دنده‌هاي سريع خراب مي‌شوند.

معايب فولكس واگن گل

از آنجايي كه تكنولوژي موتور اين خودرو بسيار قديمي است ، اين خودرو با اينكه داراي موتور ۱.۸ ليتري و ۱۰۰ اسب بخاري بهره مي برد، مصرف سوخت بسيار بالايي دارد و بايد گفت نسبت به خودروهاي ايراني نيز بنزين بيشتري مصرف مي كند و اين براي خودرويي كه در رده ي ۲۰۶ قرار ميگيرد مي تواند ايراد بزرگي محسوب شود. چون مصرف سوخت خودرويي مانند ۲۰۶ در شهر تقريبا ۷۰% فولكس واگن

از آنجايي كه موتور اين خودرو كمياب است و سال ها از توليد آن مي گذرد ، در تامين قطعات آن نيز به مشكل برخواهيد خورد. اين موتور فقط روي همين خودرو بوده و مشكلات قطعه بسياري دارد. اگر فولكس  گل خراب شود ، بايد در تعميرگاه با آن خداحافظي كنيد! اما رقباي اين خودرو اكثرا داخلي هستند و قطعات آن ها به وفور يافت مي شود.

از آنجايي كه اين خودرو فقط ۴ سال در خط توليد وجود داشته و در بازار ايران ديده مي شد ، پس بعيد نيست كه در فروش آن با مشكل مواجه شويد. فروش آن نيز بيشتر به دليل ناشناخته بودن خودرو است و اين باعث ميشود بازار دست دوم خوبي نداشته باشد و افت قيمت زيادي در نمونه هاي دست دوم داشته باشد. پس اگر اهل اين هستيد كه خيلي زود خودروي خود را عوض كنيد ، گل براي شما چيزي جز ضرر و دردسر نخواهد داشت.

باز هم داستان قديمي بودن موتور و مشكلات آن. موتور اين خودرو به دليل اين كه قديمي است ، استهلاك بالايي دارد و اين استهلاك بالا در كنار نبود قطعات مي تواند موجب شود تا به طور كلي از خريد اين خودرو منصرف شويد. اين حجم موتور هم براي اين سگمنت كمي زياد است و اين هم مزيد بر علت مي شود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۵۱:۴۷ توسط:سانيا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :