دنياي ماشين و موتور دنياي ماشين و موتور .

دنياي ماشين و موتور

رانا يا ساينا؟

علت انتخاب اين دو خودرو، قيمت نسبتا پايين آنها در مقايسه با ساير خودروهاي موجود در بازار است. همان طور كه مي‌دانيد خودروهاي ارزان قيمت در تمامي كشورهاي دنيا، اولويت اكثريت جامعه براي خريد يك خودرو هستند. البته خودروسازان معتبر در سطح دنيا، سعي بر اين دارند كه كيفيت اين دسته از محصولات را تا حد امكان بالا ببرند تا رضايت مشتري را جلب كنند. همچنين وجود آپشن‌ها و امكانات مختلف مطابق با قيمت خودرو، يكي ديگر از اهداف آنها و البته معيارهاي مشتريان است.

در كشور ما هم همين نكته صادق است و با توجه به وضعيت اقتصادي موجود در سال‌هاي اخير، اكثريت جامعه رو به خودروهاي ارزان آورده‌اند. اما متاسفانه در آشفته بازار ايران انتخاب‌هاي چندان متنوعي براي مردم وجود ندارد و بازار خودروهاي ارزان به محصولات بي كيفيت داخلي و چيني اختصاص يافته است مشخصات ساينا و رانا از گزينه‌هاي موجود هستند كه در اين رده قيمتي قرار مي‌گيرند.

به گفته مسئولين، ساينا يك خودرو تماما ايراني است كه مراحل طراحي و ساخت آن به دست مهندسين ايراني صورت پذيرفته. ساينا به عنوان يك خودروي مستقل پا به بازار گذاشت اما حقيقت آن است كه ساينا چيزي بيشتر از يك فيس ليفت بر روي تيبا نيست. تيبا اولين خودروي ايراني بود كه لقب «زيباي ايراني» بر آن نهاده شده بود كه كمي ما را به تعجب وامي‌داشت چراكه زيبايي خاصي در آن جلب نظر نمي‌كرد. البته تيبا در نسخه هاچبكي به نام تيبا 2 هم عرضه شد كه ظاهر بهتري دارد و باتوجه به اين، توانست موفقيت نسبتا خوبي را كسب كند.

اما ساينا محصول بعدي ساپيا بود كه به سبب قرارگرفتن روي پلت فرم X200 عدد ۲ را با خود يدك مي‌كشيد و رقم دوم آن هم نشان‌گر قرار گرفتن آن در كلاس خودروهاي سدان است. رقم سوم نيز نشان از دومين فيس ليفت روي اين محصول دارد. البته مديران سايپا اعتقاد دارند تغييرات اعمال شده روي ۲۳۲ بيشتر از آن چيزي است كه به آن فيس ليفت گفته شود و آن را يك خودرو جديد مي‌دانند.

اما به محصول بعدي يعني رانا مي‌رسيم. رانا يك خودرو ايراني محصول ايران خودرو است كه بر روي پلتفرم ايكس ۱۲ كه با پژو ۲۰۶ اس‌دي  مشترك است،ساخته شده‌.  رانا بعد از سمند و تيبا، سومين خودرو ملي محسوب مي‌شود. اين خودرو در تاريخ 29 فروردين 1388 رونمايي شد اما توليد آن تا سه سال رنگ واقعيت نگرفت. دلايل اين اتفاق نامشخص بود اما شايد مهم‌ترين علت، تغيير مديريت ايران خودرو بود كه طرح را فاقد ارزش اقتصادي مي‌دانست.

ايران خودرو در ابتدا وعده داد كه در سال 1389 تعداد 20 تا 30 هزار نسخه از رانا را با قيمت پايه 10 ميليون تومان توليد و به بازار عرضه كند كه اين امر هيچگاه محقق نشد. در حال حاضر حتي فكر كردن به يك خودروي 10 ميليون توماني هم براي ما يك رويا است.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ آذر ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۰۰:۰۹ توسط:سانيا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :