دنياي ماشين و موتور دنياي ماشين و موتور .

دنياي ماشين و موتور

طرح جديد مجلس براي اوضاع آشفته بازار خودرو

در روزهاي اخير جلسه اي با حضور برخي از نمايندگان مجلس و كارشناسان صنعت خودرو و عضو كميسيون صنايع و معادن در انديشگاه سياستگذاري اميركبير برگزار شد. در اين نشست، از طرح جديد تحول بازار و صنعت خودرو بررسي شد. ايشان ادامه داد بازار خودرو با آسيب هاي زيادي رو به رو شده است در حالي كه ظرفيت توليد را داريم اما توزيع خودرو درست صورت نمي گيرد.

زماني كه بازار حال خوبي ندارد، كالاي مصرفي همچون خودرو به يك كالاي سرمايه اي تبديل مي شود. ايزدخواه عضو كميسيون صنايع و معادن در مجلس ادامه داد: طرح جديدي آماده شده است براي فروش خودرو كه براي تحول بازار خودرو در كميسيون صنايع و معادن در حال بررسي است.

اين طرح بر اين اساس برنامه ريزي شده كه شيوه توزيع و فروش را اصلاح كند و قرار است با عرضه اين محصول در بورس كالا اين امر تحقق پيدا كند. با اجراي اين طرح قيمت گذاري دستوري حذف شده و قيمت بر اساس عرضه و تقاضا تعيين مي شود.

شيوه مشخص كردن قيمت خودرو بايد به گونه اي باشد كه منفعت توليدكننده و مصرف كننده را در نظر بگيرد. با رهكاري كه در اين طرح ارائه شده، اين امر تحقق خواهد يافت. اين طرح مزيت هايي دارد كه قطعا باعث بهبود روش قيمتگذاري و توزيع خودرو مي شود.

با فروش خودرو در بورس كالا، دست واسطه ها و دلالان از بين خواهد رفت. ايزد خواه ادامه داد: اگر قيمت تعادلي خودرو در بورس از قيمت تمام شده، بيشتر باشد از اين اختلاف قيمت، ماليات گرفته مي‌شود و اين پول به جاي اينكه به دلالان يا خودروساز برسد به دولت داده مي شود تا براي توليد بيشتر و كاهش قيمت ها مصرف شود.

در اين طرح قرار است مالياتي كه از بورس خودرو گرفته شود 20 درصد به خزانه وارد شده و در توسعه حمل و نقل عمومي از آن استفاده شود. همچنين 70 درصد هم به خودروسازها وام كوتاه مدت جهت توليد خودرو، داده مي شود. درصورتي كه توليد خودرو توسط خودروسازان بالا باشد 10 درصد پاداش به خودروسازان داده خواهد شد. همانطور كه مشاهده مي كنيد تمامي تلاش ها جهت توليد خودرو انجام شده است.

علاوه بر مساله توليد، كيفيت خودرو نيز در اين طرح مورد بحث قرار گرفته است. معيارهايي مانند مصرف سوخت، ايمني، صادرات. درصورتي كه خودرويي امنيت بالايي داشته باشد با اجازه قانون از سود بيشتري نيز برخوردار خواهد شد كه باعث افزايش كيفيت خودرو مي شود.

يكي ديگر از مواردي كه در اين طرح آمده و باعث كم شدن قيمت خودرو مي شود، به وجود آوردن امكاناتي جهت توليد خودرو دست ساز است. در اين طرح، فروش خودرو به شكل سيستمي انجام مي شود و براي خريداران يك كد رهگيري در بور داده مي شود كه ساير موارد مانند كارت خودرو و كارت سوخت و شماره گذاري از طريق اين كد صورت مي گيرد و فروش خودرو براي خودروسازان در خارج از بورس قابل انجام نيست.

براساس اين طرح، به گزارش دهندگان فساد و تخلف در صنعت خودروسازي 30 درصد از عوايد كشف، داده مي شود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۲۶:۵۳ توسط:سانيا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :