دنياي ماشين و موتور دنياي ماشين و موتور .

دنياي ماشين و موتور

بررسي 4 خودرو در بازار

ميخواهيم به بررسي 4 خودرو پر طرفدار و معروف  در بازار خودرويي ايران بپردازيم و از اين 4 تا خودرو براي هركدام در يك قسمت كوچيك معايب و مزايايي كه دارند را براي شما شرح بديم تا در بهترين فرصت خريد و فروش خودرو بتوانيد بهترين تصميم و بهترين سود را داشته باشين و از انتخابتون راضي باشين

موتور پرايد، چه كاربراتوري و چه انژكتوري هميشه براي دارندگانش دردسرساز بوده است. همواره بسياري از افرادي كه بنده با آن‌ها در ارتباط هستم از نقص در موتور هنگام مصرف CNG گله‌دارند. همچنين بعد از مدتي هم مصرف سوخت بالا مي‌رود و به‌اصطلاح استهلاك موتور به‌شدت بالا رفته و باعث مي‌شود تا از خريد اين خودرو به دليل مصرف پايين بنزين دلسرد شويد. مشكلات ديگر هم فراوان است و در اين مقاله نمي‌گنجد اما تنها تعدادي از آن‌ها را به‌صورت تيتروار اشاره مي‌كنم: ريپ زدن موتور انژكتوري، خاموش كردن‌هاي ناگهاني، استارت نخوردن، خفه كردن و … . جالب اينجاست كه تمامي اين مشكلات دقيقا بعد از تحويل گرفتن پرايد از نمايندگي به وجود آمده است و در اين خصوص نمايندگي با گرفتن مبلغي خودرو را تعمير مي‌كند! اين در حالي است كه بايد شركت خودروساز خودرويي كه به خريدار تحويل مي‌دهد از همه لحاظ سالم باشد و در صورت وجود مشكل بدون دريافت هزينه و حتي پرداخت مبلغي به‌عنوان غرامت به خريدار خودروي وي را تعمير و يا جايگزين نمايد.

ديگر لازم نيست كه توضيحي دراين‌باره بدهم. فقط كافي است تا يك‌بار به داشبورد پرايدهاي جديد دست بزنيد تا بفهميد كه چقدر از پلاستيك خشك و بي‌كيفيت استفاده شده است. يكي از دوستانم در رابطه با داشبورد پرايد مي‌گويد” اگه سايپا داشبورد را با پلاستيك يك‌بار مصرف مي‌ساخت، بهتر از اين مي‌شد!”. متاسفانه وي نيز از كساني است كه اين خودرو را خريداري كرده و همواره از همه‌چيز آن گله دارد. اما استفاده پلاستيك‌هاي بسيار و حتي بي‌خود و بي‌جهت در جاي‌جاي كابين و نيز استفاده از پلاستيك‌هايي كه به‌هيچ‌عنوان با تريم به‌كار رفته در كابين تطابق ندارد، از ديگر مشكلات پرايد است.

پرشيا

پيشرانه پژو پارس سال و پژو ۴۰۵ GLX مشترك هستند و اين مورد يكي از عمده معايب پژو پارس سال به شمار مي‌رود. موتور ۱.۸ ليتري هشت سوپاپه پژو پارس سال، موسوم به XU7 از فناوري بسيار قديمي بهره مي‌برد و به هيچ عنوان راندمان مناسبي ندارد. ارقام خروجي پيشرانه XU7 براي خودرويي با اين حجم قابل قبول نيستند و از سوي ديگر مصرف سوخت اين موتور نيز به هيچ عنوان اقتصادي به نظر نمي‌رسد. اين مسئله با توجه به افزايش قيمت بنزين و سهميه‌بندي آن براي خريداران اهميت بيشتري يافته؛ به همين دليل در حال حاضر ارزش خريد پژو پارس سال در بازار رو به كاهش است.

مصرف سوخت پژو پارس سال در سيكل تركيبي حدود ۹.۱ ليتر در صد كيلومتر برآورد مي‌شود كه حتي نسبت به رقباي وطني اين عدد بالاست. براي مثال اين رقم در مورد سمند EF7 حدود ۷.۵ ليتر در صد كيلومتر و در مورد پژو ۲۰۶ صندوقدار يا رانا ۶.۹ ليتر در صد كيلومتر عنوان شده است. از مقايسه ارقام فوق به راحتي مشخص مي‌شود كه پژو پارس سال از نظر مصرف سوخت در جايگاه پايين‌تري نسبت به رقبا قرار مي‌گيرد. خروجي پيشرانه XU7 نيز نسبت به دو پيشرانه TU5 و EF7 ضعيف‌تر است؛ بنابراين پژو پارس سال همچنان حرفي براي گفتن در مقابل رقباي وطني خود ندارد. اين مقايسه هنگامي كه با خودروهاي چيني هم‌قيمت پارس صورت گيرد نتايج بدتري به دنبال خواهد داشت.

206

يكي از مهم ترين معايب پژو 206 تيپ 5، آسيب پذيري واشر سرسيلندر است، اين ايراد را افرادي كه از حرفه مكانيكي اطلاعاتي داشته باشند، بهتر متوجه مي شوند كه چه قدر مهم است. واشر سرسيلندر در واقع قطعه اي است كه از نشت آب و روغن جلوگيري مي كندو بايد خاطر نشان كرد كه بروز هر نوع پارگي، خوردگي و پوسيدگي و … سبب خرابي پيشرانه پژو 206 مي شود. البته علت اصلي ايجاد چنين مشكلي اين است كه با افزايش استادارد دماي آب و روشن شدن دور اوليه فن خنك كننده در دماي بالاتر از 95 درجه، تشخيص افزايش دما علي الخصوص در سرعت بالا بسيار سخت است.

معايب پژو 206 تيپ ۵ ؛ سيستم جلوبندي

يكي ديگر از معايب پژو 206، ضعيف بودن جلوبندي است. ايجاد سروصداي غيرعادي و روشن شدن چراغ چك قطعا به علت خرابي جلوبندي ماشين است. البته بسياري از افراد و مالكان خودرو اذعان داشته اند، با اينكه در دست اندازها مراقب موانع بوده اند و به آرامي از آن عبور كرده اند اما بارها به علت خرابي جلوبندي راهي تعميرگاه شدند. يكي از عواملي كه سبب ضعيف شدن جلوبندي خودرو مي شود، كوچك بودن قسمت جلويي و يك بخشي بودن آن است. قسمت جلو پژو 206 نسبت به بقيه خودروها وزن بالايي را تحمل مي كند كه اين نيز به واسطه طراحي آن است.

جلوي پژو 206 برعكس ديگر خودروها تك بخشي است كه اين نيز به نوبه خود سبب آسيب پذيري و خرابي جلوبندي شده و به نسبت تعميرات سخت تري را نيز در پي دارد. از جمله قطعاتي كه در اين مورد آسيب مي بينند شامل كاسه نمد، پلوس و ميل موج گير است.

سمند

راحتي كابين سمند EF7، يكي از مزيت هايي است كه در تمامي اعضاي خانواده سمند به چشم مي خورد. توان مناسب موتور EF7 در مقايسه با ساير رقباي داخلي ، از ديگر مزيت هاي سمند EF7 است. همچنين عدم تغيير قابل توجه قدرت موتور هنگام استفاده از گاز هم نكته اي است كه نبايد به راحتي از كنار آن گذشت. اين ها علاوه بر نكاتي كه بالاتر به آن ها پرداختيم از مزاياي سمند EF7 به شمار مي روند؛ اما معايب سمند EF7 به شرح زير است:

گراني قطعات از معايبي است كه با توجه به توليد داخل بودن اين خودرو مي تواند براي صاحب خودرو آزاردهنده باشد. موتور EF7 از قدرت قابل قبولي برخوردار است، اما اين موضوع در سرعت هاي پايين چندان صدق نمي كند و به گواه مالكين، قدرت موتور پس از عبور از سرعت 60 كيلومتر بر ساعت خود را نشان مي دهد. همچنين در سر عت هاي بالا صداي زيادي به اتاق منتقل مي شود كه با افزايش صداي سيستم صوتي حل مي شود!


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۵۸:۳۱ توسط:سانيا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :