دنياي ماشين و موتور دنياي ماشين و موتور .

دنياي ماشين و موتور

براي معاملات خريد و فروش خودرو

تنظيم قولنامه براي خريد و فروش خودرو، از جمله نكات بسيار مهمي است كه عدم توجه به آن از سوي طرفين معامله به كرات مشاهده مي‌شود. اين كار در زمان خريد يا فروش خودرو باعث جلوگيري از مشكلات حقوقي و قضايي احتمالي متعدد خواهد شد.

دورهاتو نيز كار تنظيم مطمئن و بدون دردسر قولنامه را براي خريدارن و فروشندگان انجام مي‌دهد، اما جالب است بدانيد حتي اگر بر روي يك برگه به صورت دست نويس نيز قولنامه‌اي با امضاي طرفين تنظيم كنيد، وجهه قانوني و قابل استناد به آن بخشيده‌ايد. لازم به ذكر است كه قيد مواردي از جمله مشخصات كامل خريدار و فروشنده، مشخصات خودرو، زمان و شيوه انجام شماره گذاري، قيمت خودرو، نحوه پرداخت وجه و مبلغ ضرر و زيان در قولنامه ضروري است و اين هم بدانيد كه اسقاط خودرو دورهاتو را ميتوانيد به راحت ترين شكل انجان بدين.

استعلام پلاك و خلافي خودرو

استعلام پلاك و خلافي از جمله ديگر اقداماتي است كه خريدار خودرو بايد مد نظر قرار دهد. در صورتي كه پلاك فروشنده سرقتي بوده و يا مشكل قضايي خاصي داشته باشد، مي‌توانيد با استعلام اطلاعات پلاك از سوي پليس + ۱۰، به آن‌ها پي ببريد.

استعلام عوارض شهرداري

اصولا عوارض شهرداري براي هر خودرو بسته به نوع، ويژگي‌هاي فني و برخي شرايطي كه در قانون تعريف شده است، عوارض ساليانه شهرداري تعيين مي‌شود كه بايد قبل از پايان سال پرداخت شود، اما با توجه به ميزان پايين اين عوارض، معمولا مالكان نسبت به پرداخت آن اقدام نمي‌كنند، لذا اين عوارض تجميع شده و در زمان فروش خودرو بايد به صورت يكجا پرداخت شود.

استعلام وضعيت حقوقي خودرو

همانند استعلام پلاك و عوارض شهرداري، استعلام وضعيت حقوقي خودرو، امر بسيار مهمي است كه كمتر به آن توجه مي‌شود. در حقيقت در صورتي كه خودروي مد نظر شما درگير انواع دعاوي حقوقي يا انحصار وراثت باشد، معامله شما ناتمام باقي خواهد ماند.

معامله با چك

مطمئن‌ترين راه انتقال پول براي طرفين در فرآيند خريد و فروش خودرو، معامله با چك است، اما رعايت اصول معامله با چك را نيز احتمالا بايد مهم‌ترين موضوع در زمان فروش خودرو بدانيم. در ابتدا بايد توجه داشته باشيد كه بهتر است از دريافت چك شخصي خودداري شود، لذا تنها دريافت چك رمز دار و چك بين بانكي را توصيه مي‌كنيم. توصيه مي‌شود قبل از تكميل معامله، حتما اصالت چك توسط فروشنده استعلام گردد. لازم به ذكر است كه واريز مبلغ چك بين بانكي معمولا بين ۴۸ تا ۷۲ ساعت زمان مي‌برد، اين در حالي است كه مبلغ چك رمزدار طي ۲۴ ساعت به حساب شما منتقل خواهد شد.

تنظيم سند قطعي در دفترخانه

تنظيم سند قطعي در دفترخانه همواره موضوع اختلاف نظر پليس با قوه قضائيه بوده است. از نظر پليس، در اختيار داشتن سند سبز مالكيت براي شناسايي مالك خودرو كفايت مي‌كند، اما از طرف ديگر، اگر در معامله خريد و فروش خودرو به مشكل حقوقي خاصي برخورد كنيد، قوه قضائيه سند رسمي كه در دفترخانه تنظيم شده باشد را به رسميت مي‌شناسد؛ بنابراين به منظور كاهش هر چه بيش تر ريسك معامله خود، نسبت به تنظيم سند قطعي در دفترخانه‌هاي اسناد رسمي اقدام كنيد. به دفعات ديده مي‌شود كه طرفين معامله در انجام اين كار اهمال مي‌كنند تا جايي كه بعضا حتي ممكن است سند قطعي يك خودرو پس از ده‌ها بار انتقال سند سبز، همچنان منتقل نشده باشد؛ اتفاقاتي كه ريسك معامله را افزايش داده و احتمال ايجاد مشكلات حقوقي و برخي دردسرها در آن‌ها جدي است. كارشناسان سايت دورهاتو براي كاهش ريسك‌هاي مختلف معامله خريد و فروش خودرو مشاوره تخصصي ارائه مي‌دهند.

دريافت مشاوره

به طور كلي فرآيند خريد و فروش خودرو شامل جزئيات فني و حقوقي بسياري است كه ذكر تمام آن‌ها در اين مقاله امكان پذير نخواهد بود. بسياري از اين اطلاعات، حاصل تجربيات معاملاتي متعدد است كه كارشناسان دورهاتو طي مشاوره‌هاي خود آن‌ها در اختيار مراجعين قرار مي‌دهند تا مطمئن‌ترين، سريع‌ترين و آسان‌ترين معامله را تجربه كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۳۴:۳۲ توسط:سانيا موضوع: