دنياي ماشين و موتور دنياي ماشين و موتور .

دنياي ماشين و موتور

توضيح درباره دنا پلاس و دنا معمولي

«دنا پلاس» در پاييز ماه ۱۳۹۵ معرفي شد و ساخت و ساز آن از فصل زمستان همان سال اما با مدل ۱۳۹۶ از سوي شركت خودرو سازي ايران خودرو به جاده‌هاي كشورمان رسيد. كه در ادامه به بررسي مشخصات فني دنا پلاس ميپردازيم.

 تغييرات ظاهري دنا پلاس در چراغ‌هاي جلو و عقب باقابليت دي لايت و نئوني، جلوپنجره اسپرت با ابعاد بزرگ‌تر و خطوط جانبي تازه روي درها ميباشد. در نماي جلويي، طراحان ايران‌خودرو توانسته‌اند با افزودن رنگ سياه يك تيكه به قسمت مركزي سپر، جلوپنجره اين خودرو را يه خرده بزرگ‌تر جلوه داده و چهره‌اي مشابه به محصولاتي مثل ميتسوبيشي لنسر را براي اين اسب ايراني خلق نمايند.

 فرم كلي چراغ‌هاي جلو نسبت به دنا عادي هيچ تغييري نداشته، ولي طراحي اجزاي داخلي آن به لطف به كار گيري از ديلايت‌هاي LED و چراغ‌هاي نئوني، مقداري عوض شده است . به‌طوركلي تغييراتي كه در نماي جلويي مشاهده مي شود مشتمل بر طرح جديد آينه‌هاي جانبي، سانروف، حذف آنتن راديويي معمولي، تغيير تحول گرافيك چراغ‌ها و استفاده از جلوپنجره جديد بوده كه درمجموع جذابيت بيشتري را براي اين خودرو به همراه داشته‌ است .

 خط افقي كه به‌طور مشترك روي درب‌هاي دنا معمولي سمند و سورن به چشم ميخورد، جاي خويش را به خط زاويه‌دار و خشني داده ميباشد كه از گلگير جلو آغازشده و تا قسمت انتهايي خودرو ادامه دارد.

 همينطور رنگ كرومي جديد دستگيره درب‌ها در كنار طرح جديد لچكي‌هاي انتهاي شيشه عقب سبب زيبايي هرچه بيشتر نماي جانبي اين خودرو شده است، اما نبايد نقش خطوط شكسته پايين درب‌ها را در زيباسازي نماي جانبي دنا پلاس ناديده گرفت.

نصب سانروف، طراحي دوباره چراغ‌هاي جلو و عقب، اضافه شدن آنتن كوسه‌اي به انتهاي سقف و طراحي خطوطي در گوشه‌ها، تغييرات عمده‌اي بود كه دنا را به دنا پلاس تبديل كرد. وجود سانروف در دنا پلاس، آن را به خودروهاي لوكس نزديك‌تر كرده بود و مسلما موجب شد تا از محبوبيت بيشتري هم برخوردار شود.

 در قسمت تفاوت اين خودرو با دنا معمولي مدني شود به وجود تجهيزات رفاهي مثل به سانروف، دوربين عقب، چراغ روشنايي زير پا، جايگاه مخصوص عينك، تهويه مطبوع اتوماتيك، سنسور دنده‌عقب، بلوتوث، آينه‌هاي تاشونده برقي، سيستم قطع خودكار سوخت و سيستم كنترل بخار بنزين اشاره نمود.

در دنا پلاس صندلي راننده و سرنشين جلو برقي ميباشند و قابليت و امكان تهيه و تنظيم شوندگي دارند. تعدادي از اين امكانات در دناي معمولي هم وجود داشتند ولي از ميانه سال ۹۷ برخي از اين آپشن‌ها (ايربگ جانبي و سانروف) مجدداً از خانواده دنا پلاس حذف شدند.

 مهم‌ترين حذفيات اين خودرو مواقعي مانند ايربگ‌هاي جانبي، سانروف، جاعينكي و سيستم پشتياني نويگيشن ميباشد. خانواده دنا داراي دو نوع موتور گوناگون ميباشد، ورژن توربو و عادي. در واقعيت دنا پلاس توربو به عبارتي دنا پلاس ميباشد كه خصوصيت توربوشارژ نيز بر روي آن قرار داده‌شده است.

دنا توربو كه آخرين‌مدل دنا واردشده به بازار ميباشد توان بيشتر و سرعت‌ بالاتري دارد. در واقعيت سه ثانيه زودتر به‌سرعت ۱۰۰ كيلومتر مي‌رسد. همينطور با تكيه‌بر اين پيشرانه ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نيوتن متر گشتاور در دور موتور ۲۲۰۰ دور در دقيقه ايجاد مي‌نمايد.

 در بحث موتوري دنا و دنا پلاس هيچ تفاوتي باهم ندارند و موتور نصب‌شده بر روي هر دوي آنان به عبارتي موتور EF7 سمند ميباشد. موتوري ۱۱۴ اسب بخار كه در به دور آن در هر دقيقه ۶۰۰۰ به دور در دقيقه ميباشد. موتور دنا و دنا پلاس ۴ سيلندر ۱۶ سوپاپ بوده و به لحاظ استاندارد آلايندگي نمره يورو ۴ را به خويش تخصيص داده‌اند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۳۴:۱۵ توسط:سانيا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :